Pelikäytäntö

Toteutustapa ja visio (eli miten tehdään ja mihin sillä pyritään)

Tonnin stiflat sijoittuu Helsinkiin vuoteen 1927, ja lajityyppi, jolle peliä rakennetaan, on hieman romantisoitu realismi. Peliin ei sisälly yliluonnollisia elementtejä eikä vaihtoehtohistoriaa. Hahmot ovat taustaltaan erilaisia kaupunkilaisia, jotka joutuvat vastakkain esim. laillisen ja laittoman, oikean ja väärän tai koston ja anteeksiannon teemojen kanssa. Mukana ovat niin jazz, salakuljetus ja shinglatut hiukset kuin myös luokkaerot, työläiselämä ja vaikeat valinnat.

Pelisuunnittelu on pelinjohtovetoista. Kaudella on etukäteen suunniteltuja pääjuonia. Myös jokaisen hahmon draaman kaarta mietitään etukäteen. Pelaajat voivat vaikuttaa oman ja muiden hahmojen tekemisiin raportin yhteydessä ja esim. esittämällä toiveita tietynlaisesta pelisisällöstä.

Pelaajalle peli koostuu hahmoon kirjoitettujen päämäärien tavoittelusta ja suhdeverkkojen luomista jännitteistä. Aikakauteen liittyvä toiminta luo ajankuvaa ja toisaalta tukee pelin teemojen käsittelyä. Hahmoja pelissä on vähän, joten ihmissuhteet ovat keskiössä. Vaihtelevat avustajahahmot tuovat vuorovaikutusta peliin vakituisten hahmojen ulkopuolelta. Pelin pääjuoniin liittyvät tapahtumat saavat vetoapua pelinjohdon etukäteen suunnittelemista uusista elementeistä tai kohtauksista. Hahmotekstissä annetut metavihjeet ohjaavat pelin kulkua kevyesti aiottuun suuntaan.

Toteutustavalla pyritään siihen, että pelinjohdon suunnittelemien tapahtumien ja jännitteiden rinnalle nousevat hahmojen toiminnasta kumpuavat juonet ja suhdeverkostot. Pelin tunnelma liikkuu letkeästä räjähtävään ja kaikkialla sillä välillä, eikä silmänisku ole merkitykseltään takavarikkoa vähäisempi. Peli hyödyntää erilaisia kaupunkitiloja ja -paikkoja ja nostaa aika ajoin esiin vanhan Helsingin hengen.

Pelimaksu ja raportti

Pelimaksu asettuu 30 ja 50 euron välille peliä kohti. Ne avustajat, jotka ovat mukana vain lyhyen hetken, eivät maksa pelimaksua ollenkaan tai eivät ainakaan kokonaisuudessaan. Pelimaksun lisäksi on hyvä huomioida kaupunkipelille ominaiset ruokailu- ja kahvilakulut. Liikkumiskuluja saattaa tulla, jos haluaa käyttää vaikkapa ratikkaa.

Jokaisen pelin jälkeen laaditaan raportti, jossa kuvataan tiiviisti pelin tapahtumat, kerrotaan hahmon jatkosuunnitelmat ja annetaan palautetta pelistä.

Sekä pelimaksu että raportti ovat edellytyksiä seuraavaan peliin osallistumiselle.

Konfliktin- ja kontaktinmallinnus

Lähtökohtaisesti kaikkien pelaajien oletetaan sietävän tavanomaista koskettamista ja kosketettavana olemista (halaaminen, nujakointi, kiinni pitäminen ym.) sekä tavanomaisia psyykkisiä konfliktitilanteita (riitely, moitteet, painostaminen, uhkaaminen ym.).

 Väkivalta

Turvallisuussyistä väkivalta toteutetaan pelissä simuloiden. Tämä simulaatio pyrkii huomioimaan neljä eri puolta.

1) Konfliktin ratkaisu: tilanne ja osallistujat ratkaisee, draaman ja järjen mukaan. Kokeneempi voittaa kokemattoman, vahvempi ruipelon, ylivoima alivoiman, aseistettu aseettoman jne. Huom! Puhdasta voittoa ei olekaan, aina molemmat kärsii ainakin jonkin verran.

2) Performanssi: yritetään saada väkivallasta uskottavan ja rajun näköistä ulospäin. Turvallisuuden takaa hidastaminen, pienempi voima, arkojen paikkojen välttäminen ja ympäristön tiedostaminen. Etukäteen sopiminen jos mahdollista suotavaa, koska väkivallan saa näyttämään paremmalta.

3) Osallistujien pelikokemus: ensisijaisena pelikokemuksen tuottajana toimii tilanteen synnyttävä sosiaalinen kuvio ja väkivallan fyysiset, henkiset ja sosiaaliset seuraukset väkivallan jälkeen. Toissijaisesti pelikokemusta tuottaa väkivaltakohtauksen aikainen kiihtyminen ja adrenaliini.

4) Konfliktin seuraukset: tilanne ei koskaan palaa ennalleen väkivallan jälkeen. Osallistujat tietävät miksi tapellaan, ja väkivaltaisesti ratkaistun konfliktin lopputulosta kunnioitetaan. Erityisesti väkivaltaa todistavat ottavat huomioon väkivallan ja lopputuloksen sosiaaliset vaikutukset ja pelaavat niitä. Väkivallalla on aina vaikutus yhteisöön.

Seksi

Seksuaalisen toiminnan mallintaminen jaetaan kahteen eri tilanteeseen.

Ensimmäinen on julkinen tilanne, jossa on läsnä myös muita hahmoja.  Tällöin seksuaalista toimintaa pelataan ns. kuivana eli mahdollisimman aidon näköisenä. Suutelua mallinnetaan hieromalla poskia vastakkain.  Koskettelun pelaamisessa on syytä välttää sukuelinten alueita, elleivät pelaajat keskenään toisin sovi. Seksuaalisen toiminnan pelaamista julkisessa tilanteessa voi verrata väkivallan mallintamisen yhteydessä mainittuun performanssiin: esim. hahmojen valta-asemaa tai erilaista suhtautumista seksuaaliseen toimintaan voi tuoda korostetusti esille.

Toinen tilanne on yksityinen, jossa läsnä ovat vain seksiä harrastavat hahmot. Akti pelataan lyhyesti roolipelinä (pelinjohtaja pyydetään vetämään se, tai jos pelinjohtaja ei ole saatavilla, pelaajat voivat pelata sen keskenään). Tarkoituksena on hahmottaa esim. aktin valta-asetelmia, sitä millaista seksi on, miten se päättyy, paljastuuko hahmoista jotakin yllättävää tai uutta sen aikana, millaisissa tunnelmissa erotaan jne. Yksityisen tilanteen pelaamisella tähdätään fyysisten, henkisten ja sosiaalisten seurausten selvittämiseen (vrt. väkivallan mallinnus).

Pelialue

Rajataan tietyt kaupungin alueet pelialueiksi, joilla pääasiallisesti oleskellaan, jotta muilla hahmoilla on mahdollisuus löytää toiset ja jotta illuusio olisi mahdollisimman vahva. Pelialue tarkentuu myöhemmin.

Eerikinkatu 29, 27, 25, v. 1927.  Helsingin kaupunginmuseo / A. Lönnberg

Eerikinkatu 29, 27, 25, v. 1927.
Helsingin kaupunginmuseo / A. Lönnberg

Historiallisuus

Emme palvele historiaa, mutta historia palvelee meitä!

Pelissä pyritään luomaan 20-luvun tunnelmaa teemoilla, hahmojen elämäntilanteilla, pelipaikoilla, pukeutumisella, puheenparrella ja taustamateriaalilla. Emme kuitenkaan varsinaisesti elävöitä historiaa: yksityiskohdat joustavat pelin sujuvuuden hyväksi ja pääosassa ovat arjesta poikkeavat tapahtumat.

Pois jäävät suurin kurjuus ja köyhyys keuhkotauteineen ja risoine hampaineen, ja toisaalta emme myöskään tanssahtele Kämpissä kristallikruunujen alla. Pelin hahmot liikkuvat kaikki syystä tai toisesta samoissa piireissä ja heitä yhdistävät teemat, jotka todellisella 20-luvulla olivat osa ihmisten elämää: toisaalta kaupungistuminen, eurooppalaistuminen, naisen aseman muutos ja jazz-kuplainen juhlinta mutta toisaalta asuntopula, sisällissodan aiheuttamat traumat ja kahtiajako sekä kieltolaki sivuvaikutuksineen. Pelissä voidaan jossain määrin hyödyntää amerikkalaistyyppistä noir-kuvastoa, mutta pääpaino pysyy kuitenkin 20-luvun realistisessa Helsingissä. Tarvittaessa pelinjohto korjaa pelaajien tuottamaa fiktiota lähemmäs pelin lajityyppiä.

Pelissä liikutaan ympäri Helsinkiä, joka ei enää monilta osin ole 20-luvun asussaan. Näitä anakronismeja joudumme sietämään, mutta yritämme pelata mahdollisimman paljon sellaisilla alueilla, joilla 20-luvun illuusio säilyisi. Näitä alueita ovat esim. Kaisaniemen puisto, Bulevardi, Helsingin rannat, Kruununhaka, Kauppatori sekä sisustukseltaan sopivan henkiset kahvilat tai ravintolat. Toivomme saavamme käyttöön myös yksityisasuntoja tms. tiloja. Pienet jutut voivat auttaa oikeanlaisen tunnelman saavuttamisessa kaupungilla. Suuri osa nykyaikaisuuksista on katutasossa: vilkaise ylöspäin, niin näkymä muuttuu. Kokeile maksaa kahvilassa käteisellä pankkikortin sijaan käteisellä.

Pelin merkittävin anakronismi ovat sukupuoliroolit. Pelaajalla ja hahmolla on sukupuolestaan riippumatta mahdollisuus kaikenlaiseen toimintaan, kaikenlaisiin suhteisiin ja kaikenlaisiin rooleihin: sukupuoli ei siis ole ihmisen kykyjä tai toimintaa määrittävä ominaisuus. Koska ensisijaisena pyrkimyksenä on mahdollistaminen, ei niinkään kannanotto, pelimaailmaa ei laajemmin kuvata laajennettujen sukupuoliroolien kautta. Tavoitteena ei ole kääntää sukupuolirooleja tai asettaa pelaajaa sellaiseen hahmoon, jota hän ei koe omakseen. Hahmot voivat olla pelaajien toiveista riippuen rooleiltaan hyvinkin perinteisiä. Toisaalta pirtukuningatar tai maksullinen mies ei herätä ihmetystä pelin sisäisessä todellisuudessa – ei ainakaan sukupuolensa vuoksi.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s