Hahmot

Hahmojaon tarkoituksena on löytää pelaaja, jonka toiveet ja ominaisuudet sopivat hahmoon mahdollisimman hyvin. Uskomme, että näin päästään pelin kannalta hyvään lopputulokseen. Lisäksi on muutama muu nyrkkisääntö. Peli on suunnattu täysi-ikäisille pelaajille. Aloittelevalle larppaajalle tarjoamme ensisijaisesti avustajahahmoa. Yritämme pitää pelaajien sukupuolijakauman melko tasaisena ja hahmojen iän kohtuullisen lähellä pelaajan omaa ikää. Pelin kannalta on tärkeää, että pelaaja pystyy sitoutumaan kauden kaikkiin peleihin.

Hahmon pääkohdat lähetetään pelaajille hyvissä ajoin ennen esitapaamista, jotta on aikaa luoda hahmolle vähän lisää historiaa ja miettiä vaikka vaatetusta.

Pelissä voi pelata kahdella eri tavalla:

1. Pelaaja

Punavuorenkatu 23, 21, v. 1933. Helsingin kaupunginmuseo / W.W. Wilkman
Punavuorenkatu 23, 21, v. 1933.
Helsingin kaupunginmuseo / W.W. Wilkman

Pelaajahahmo sitoutuu osallistumaan esitapaamiseen ja kauden kaikkiin peleihin. Hänelle luodaan kauden halki ulottuvia juonilinjoja, joihin hän saa halutessaan myös vaikuttaa omilla ideoilla ja toiveilla. Pelaajahahmot ovat pelissä pääosassa. Pelaajahahmojen peliä ohjataan kevyesti peliohjeilla hahmotekstissä.

Mitä tarjoamme pelaajalle?

Mahdollisuuden pelata samaa, kehittyvää hahmoa pidemmän jatkumon ajan. Avustajia tukemaan pelaajien peliä. Toimintaa, tunteita, ristiriitoja, yllätyksiä ja historiallista faktaa niiden perustaksi. Mahdollisuuden osallistua oman hahmon ja muiden hahmojen juonenkuljetukseen ja näin vaikuttaa pelimaailmaan hahmon tekemillä valinnoilla. Vapaan pelin mausteeksi suunniteltuja kohtauksia.

Mitä odotamme pelaajalta?

Täysi-ikäisyyttä, kokemusta, kiinnostusta kehittää omaa hahmoaan. Syttymistä hienovireisiin ihmissuhteisiin ja myös reippaampaan toimintaan. Kiinnostusta pelin aihepiiriin. Ajoittaista säänkestävyyttä. Halua heittäytyä täysillä vailla ironiaa. Kiinnostusta pelisisällön ja -mekaniikan analyysiin (esim. antamalla aktiivisesti palautetta, huomioimalla toisten pelikokemus). Aikaa peliin valmistautumista ja itse peliä varten.

2. Avustaja

Avustajan kanssa sovitaan, mihin peleihin hän osallistuu. Hahmosta riippuen häneltä voidaan edellyttää myös esitapaamiseen osallistumista. Avustajahahmo on usein (muttei aina) stereotyyppinen, tarkemmin käsikirjoitettu ja ohjattu hahmo, joka esim. laukaisee jonkin tilanteen, tuo uuden tiedon, tarjoilee kahvia, toimii kätyrinä, lojuu ruumiina jne. Avustaja voi tulla pelaamaan vartin pätkän tai kaikkiin kauden peleihin, ihan sen mukaan miten sovitaan. On myös mahdollista tulla avustamaan pienellä porukalla, jossa hahmot tuntevat toisensa.

Mitä tarjoamme avustajalle?

Mahdollisuuden irrotella lyhyellä ja räväkällä hahmolla tai vaihtoehtoisesti pelata useammassa pelissä samalla ja kehittyvällä hahmolla. Ensikokemuksen larppaamiseen. Näköalan pelinteon kulisseihin ja mahdollisuuden olla läsnä pelin käännekohdissa ja isommissa kohtauksissa.

Mitä odotamme avustajalta?

Täysi-ikäisyyttä, improvisointitaitoja, kykyä pysytellä annetuissa ohjeissa. Kiinnostusta sekä toiminnalliseen että rauhallisempaan pelaamiseen. Ajoittaista säänkestävyyttä ja kärsivällisyyttä. Kiinnostusta antaa pelistä palautetta.

Kohtaukset ja vihjeet

Avustajan peli on usein tarkkaan käsikirjoitettu, mutta Tonnin stifloissa kokeilemme myös pelaajan pelin kevyttä käsikirjoittamista. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että olemme suunnitelleet peliin tietyille pelaajille tiettyjä kohtauksia ja tiettyjä toimintaa ohjaavia vihjeitä. Nämä kerrotaan hahmotekstin offgame-osuudessa.

Kohtauksilla ei pyritä kiskottamaan peliä tai estämään muita juonilinjoja, vaan  esim. viemään peliä eteenpäin, tuomaan mukaan uusia elementtejä ja yllätyksiä tai tiivistämään tunnelmaa. Aikaisemman kokemuksemme mukaan kohtaukset ovat toimineet todella hyvin osana peliä.

Kohtausten lisäksi annamme offgame-vihjeitä juonilinjoista. Tarkoituksena on käytännössä antaa jokaiselle hahmolle muutama ohje, esim. “Keskity tässä pelissä edistämään erityisesti pomosi hämäräperäisiä kauppoja” tai “Tässä pelissä hahmosi kiinnittää erityistä huomiota sisarensa ystävään, jolla on jotain salattavaa”. Tällä pyritään siihen, että suunnittelemamme juonilinjat etenisivät ja että pelaajat saisivat niistä mahdollisimman paljon irti. Ohjeiden tarkoitus ei ole estää pelaajia pelaamasta myös kaikkea muuta, mihin heidän pelinsä vie, eli sen ei kannata antaa sitoa pelaamistaan liikaa.

Vahvuudet, heikkoudet ja takaumat

Jokaisella hahmolla on ennalta määriteltyjä vahvuuksia ja heikkouksia. Niitä voidaan sopia yhdessä pelaajan kanssa. Ne pyritään suunnittelemaan sellaisiksi, että ne näkyvät pelissä konkreettisesti.

Jokin tapahtuma hahmon historiassa voi määrittää sitä, mitä hän nykyään on. Mahdollisuuksien mukaan pelaamme jokaiselle hahmolle yhden tällaisen tapahtuman takaumana. Näissä kohtauksissa muut pelaajat voivat toimia avustajana, joko omalla hahmollaan tai toisella hahmolla.

Hahmojen lyhytkuvaukset

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s